De veiling

De Veiling

Met deze opdracht kun je goed peilen wat belangrijk is in het leven van je leerlingen. De opdracht kan heel goed tijdens een dagopening gedaan worden of bijvoorbeeld aan het einde van de dag (sociale vorming).

 

Zo werkt 'de Veiling':

1. Verdeel een aantal munten/fiches over de kinderen. Ieder kind moet ongeveer 10 munten/fiches tot zijn/haar beschikking hebben. Eventueel kan iets anders dan munten/fiches worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld bierdoppen, wasknijpers of wat maar voor handen is.

2. Vertel de kinderen dat ze straks hun munten/fiches kunnen inzetten op dingen van de veiling. Ze moeten hierbij goed nadenken wat ze belangrijk vinden en hoeveel munten/fiches ze er aan uit willen geven.

3. Laat zien wat er allemaal op de veiling te krijgen is (zie bijlage). Als alle leerlingen de kaartjes hebben gehoord/gezien, kan de veiling van start gaan.

4. Houd steeds een kaartje omhoog dat geveild kan worden. Laat de kinderen bieden. De hoogste bieder krijgt het kaartje. Je kunt zoveel mogelijk een 'echte' veiling nabootsen. Door bijvoorbeeld een hamertje te gebruiken, of door 'eenmaal, andermaal' te roepen.

5. Als alle kaartjes geveild zijn, bespreek de opdracht dan na. Zijn alle kinderen tevreden met hun aanwinst(en)? Welke kaartjes waren erg in trek?

 

Klik hier voor de bijlage met daarin de veilingkaartjes:

Kaartjes voor de veiling BB (Word)